خانه اقتصادی ایجاد صنایع تبدیلی لازمه توسعه بخش کشاورزی مشگین شهر

ایجاد صنایع تبدیلی لازمه توسعه بخش کشاورزی مشگین شهر

0
ایجاد صنایع تبدیلی لازمه توسعه بخش کشاورزی مشگین شهر
صنایع تبدیلی مشگین شهر

رئیس جهاد کشاورزی مشگین‌شهر یکی از ضرورت‌های انکارناپذیر بخش باغبانی این شهرستان را توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در خصوص انواع محصولات باغی دانست و گفت: در این زمینه نهایت همکاری را با سرمایه‌گذاران خواهیم داشت.

عبدالله بنی‌هاشم روز چهارشنبه در بازدید از باغات مشگین‌شهر اظهار کرد: فراهم نشدن بازار مناسب فروش در سال‌های گذشته ضرر فراوانی به باغداران وارد کرد و باید با برنامه‌ریزی دقیق از هدر رفتن این محصول جلوگیری و مانع  متضرر شدن باغداران شد. یکی از این برنامه ریزی ها ایجاد صنایع تبدیلی است.

وی ظرفیت سردخانه‌های این شهرستان را حدود ۳۰ هزار تن ذکر کرد که جوابگوی نیاز باغداران نیست.

او گفت: شهرستان مشگین‌شهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی خاص، ارتفاع از سطح دریا و عرض جغرافیایی یکی از مهم‌ترین مناطق میوه‌خیز استان اردبیل و حتی کشور است.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در روزهای بهاری انتظار می‌رود سال پربرکت و پرمحصولی از لحاظ تولید محصولات سردرختی در این شهرستان داشته باشیم.

آمار کشاورزی مشگین شهر در حوزه باغ

وی سطح زیرکشت باغات این شهرستان را حدودا  ۱۵ هزار هکتار ذکر کرد که در درجه اول سیب و در درجات بعدی هلو، شلیل و انگور بیشترین مساحت را به خود اختصاص داده است.

رئیس جهاد کشاورزی مشگین شهر همچنین سطح باغات سیب این شهرستان را هفت هزار هکتار، هلو و شلیل سه هزار و ۵۰۰ هکتار، سطح تاکستان‌ها را ۲ هزار هکتار و سایر محصولات باغی را ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار ذکر کرد.

وی در زمینه وضعیت تاکستان‌های این شهرستان نیز بیان کرد: این شهرستان ۲ هزار هکتار تاکستان دارد که ۳۵۰ هکتار آن به سیستم فراز روسیمی تبدیل شده و متوسط عملکرد این تاکستان‌ها به جهت مکانیزه شدن و استفاده حداکثری از نور خورشید سه برابر سنتی و در حد ۴۰۰ تن در هکتار می‌باشد که در صورت تخصیص تسیهلات بانکی کم‌بهره و دراز مدت امکان تبدیل شدن مجموع تاکستان‌ها به حالت روسیمی میسر است.

بنی‌هاشم افزود: کل محصولات تولیدی سردرختی شهرستان در شرایط نرمال و طبیعی سه هزار و ۳۰۰ تن است که از این میزان سیب به تنهایی ۲۱۰ هزار تن، هلو و شلیل ۷۰ هزار تن و انگور ۳۵ هزار تن و سایر محصولات باغی از جمله گیلاس، آلبالو، گردو، گوجه سبز، آلو، به (هِیوا)، گلابی، زرد آلو فقط ۱۵ هزار تن می‌باشد.

شهرستان مشگین‌شهر دارای ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه می‌باشد و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات سردرختی از این باغات استحصال می‌شود.

از مجموع تولیدات باغی استان اردبیل حدود  ۶۰ درصد مربوط به باغات شهرستان مشگین‌شهر می‌باشد./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here