خانه استان اردبیل دانشنامه 13 جلدی مشگین شهر رونمایی شد

دانشنامه 13 جلدی مشگین شهر رونمایی شد

0
دانشنامه 13 جلدی مشگین شهر رونمایی شد
دانشنامه مشگین شهر

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جریان رونمایی از این دانشنامه، اظهار کرد: این دانشنامه در ۱۳ جلد تاریخ کهن و هفت هزار ساله مشگین‌شهر را به تحریر درآورده که مقاطع مختلف تاریخی را شامل می‌شود.

محمود عباس زاده مشکینی تصریح کرد: در این مجموعه که نسخ خطی از دوره‌های مختلف تاریخی جمع‌آوری شده در ادوار مختلف از شیخ جونید گرفته تا سنگ نوشته‌های دوره ساسانی و همچنین دوران حیات شیخ حیدر و اماکن تاریخی مشگین‌شهر که در قدیم به نام «خیاو» مشهور بوده، گردآوری شده تا علاقه مندان تاریخ هفت هزار ساله مشگین‌شهر را در این دانشنامه سیری تأمل برانگیز داشته باشند.

وی گفت: در این کتاب سعی شده تا به زندگی بزرگان مشگین‌شهر نظیر آیت الله مشکینی تا شاعر معروف این دیار که شعر حافظ را به زبان ترکی ترجمه کرده، در آن نگارش یافته و ۲ جلد این مجموعه نیز شامل تصاویر و نقش بندهای زیبایی است که آثار و ابنیه‌های تاریخی و طبیعی این شهر را در آن به تصویر کشیده است.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش درآمد این کتاب به ۱۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده و امیدواریم با بهره‌گیری از این دانشنامه بتوان گنجینه ارزشمند از مشگین‌شهر را برای علاقه مندان در زمینه مطالعه تاریخی فراهم کرد.

عباس زاده مشکینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مشگین‌شهر با سابقه طولانی در طول تاریخ و سیر تحولاتی خود روزگار پرفراز و نشیبی را سپری کرده و تلاش مؤثر در مسیر اعتلای فرهنگ، تاریخ و تمدن هویت این سرزمین داشته است.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید این گنجینه عظیم را برای نسل‌های آینده به عنوان یک پشتوانه هویتی معرفی کرده و در مورد زوایای این آثار ارزشمند مطالبی را بازگو کرد.

 

منبع خبر: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here