خانه حقوق شهروندی مصدومیت مامور آتش نشانی بخاطر عدم وجود تجهیزات امداد و نجات و ایمنی

مصدومیت مامور آتش نشانی بخاطر عدم وجود تجهیزات امداد و نجات و ایمنی

0
مصدومیت مامور آتش نشانی بخاطر عدم وجود تجهیزات امداد و نجات و ایمنی
مصدومیت مامور آتش نشانی

چند روز پیش در اثر حادثه ای که بخاطر عدم رعایت موارد ایمنی در روستای پریخان (دیه) اتفاق افتاد فردی در اثر سقوط به چاه، جان باخت و در جریان خارج کردن جنازه وی یکی از نیروهای آتش نشانی مشگین نیز مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شد.

در خبرها چنین آمد:

“به نقل از موسی عباس پی رئیس اداره آتش‌ نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشگین شهر فردی از توابع روستای پریخان بر اثر سقوط به چاه ٢٨ متری جان سپرد و طی عملیات طاقت فرسا توسط نیروهای آتش نشانی از چاه آب بیرون کشیده شد.
در جریان عملیات امداد، محمود فرج زاده از آتش نشانان متعهد بدلیل مصدومیت به بیمارستان منتقل گردید”

باید برای این عکس هم خجالت کشید و هم متاسف بود. با این همه پیشرفت علمی و تکنیک و تجهیزات نجات همچنان باید در این شهر همانند ماقبل تاریخ عملیات امداد انجام داد و جان همه را به خطر انداخت و با طناب پوسیده نایلونی و بدون تجهیزات ایمنی (هارنس، ابزار فرود، بک آپ، هِلمت، ونتیلاتور و هوا رسان و سیستم بالاکشی و …) یک فرد زنده را به عمق ۲۸ متری چاه فرستاد و بعد با افتخار به مصدوم شدن آن آتش نشان بد بخت افتخار کنی و در توصیف عملیات بگویی «طاقت فرسا» ؟!

خدمات ایمنی هم علم می خواهد

بله! وقتی علم استفاده از تجهیزات را نداشته باشی هم عملیاتت طاقت فرسا میشود و هم نیروهای متعهدت روانه بیمارستان و یک فوتی را باید با چند کُشته معامله کنی. تعهدِ بدون تخصص فقط تولید خطر میکند.

تعجب آور هست که چطور … فردی را که هیچگونه اطلاع و آمادگی و آموزشی در این باره ندارد را به عمق ۲۸ متری یک چاه بفرستید؟ مسئولان اصلی باید جوابگو باشند. مشگین شهر در سالهای اخیر به شدت توسعه یافته و حوادث آن هم به همان مقدار افزایش یافته و اگر فکر کنید با این روش ها از عهده حوادث بر خواهید آمد سخت در اشتباه هستید. شما مسئول و متولی ایمنی و نجات در یک شهر هستید یا مشکلات خود را میدانید و پنهان میکنید؛ و یا مشکلات خود را نمیدانید…

توجه داشته باشید که در هر دو حالت شما مقصر هستید. در حالی که آتش نشانی کل کشور در سال جاری نیروهای جوان و کاردان و اغلب متخصص جذب کرده (که خوشبختانه شامل مشگین شهر هم شده) اما اغلب این نیرو ها قربانی ندانم کاری و سوء مدیریت مسولین شهرداری شده و خارج از وظایف قانونی خود مشغول شستن لجن جوی آب و کوچه ها و دفع زباله و شستن سطل های آشغال و آبیاری چمن بلوار ها میشوند. آقای شهردار و مسئولین مربوطه: با اینکه میدانیم کار عار نیست اما اگر یکبار هم که شده قانون را با دقت بخوانید و بدانید که: در شان و وظایف آتش نشانهای دوره دیده کار بلد نیست که تا ساعت ۲ بامداد آشغالها را جابجا کنند و در موقع حادثه هم خسته و کوفته بوده و بازدهی خوبی نداشته باشند و چه بسا که بر اثر خستگی و بی دقّتی حادثه ای را رقم بزنند. هم قانون کار اداری و هم قانون وجدان انسانی اجازه این کار را نمیدهد.

کارشناس امداد و سوانح و نجات شهری

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here